19. 06. 19

Pe parcursul lunii iunie 2019, se derulează campania de informare-educare-conștientizare cu tema LUNA NAŢIONALĂ A INFORMĂRII DESPRE EFECTELE CONSUMULUI DE ALCOOL.

 POSTER TINERI 1Conform organizaţiei mondiale a nătăţii, alcoolul este a treia cauză de boală şi moarte prematură pentru populaţia generală, fiind responsabil pentru mai mult de 200 de boli. adolescenţii şi tinerii reprezintă o populaţie în mod particular la risc, datorită percepţiei inadecvate asupra consecinţelor alcoolului. unul din zece decese la femeile cu vârsta între 15 şi 29 de ani, şi unul din patru decese la bărbaţii de aceeaşi vârstă este legat de consumul de alcool. aproximativ 80% din adolescenţii români în vârstă de 16 ani au consumat cel puţin o dată în viaţă alcool. vârsta medie la care adolescenţii români încep să bea este 14 ani, numărul băieţilor care consumă alcool dublându-se până la vârsta majoratului. cei mai vulnerabili la efectele alcoolului sunt adolescenţii care încep să bea înainte de a împlini 15 ani. aceştia au un risc de patru până la şapte ori mai mare de a deveni dependenţi de alcool faţă de colegii lor care încep să bea după vârsta de 17 ani. pe perioada adolescenţei, cu fiecare an câştigat fără consum de alcool, riscul dependenţei scade în medie cu 10 procente. la gravide, consumul de alcool este un factor de risc pentru evoluţia sarcinii, fiind asociat cu moartea fătului, avort spontan, naştere prematură, creştere intrauterină deficitară a fătului, greutate mică la naştere a nou-născutului. alcoolul interferează cu dezvoltarea normală a diferitelor ţesuturi şi organe ale fătului, în principal la nivelul sistemului nervos, determinând un spectru de tulburări ireversibile cunoscute sub denumirea de sindrom alcoolic fetal. semnele şi simptomele sindromului includ malformaţii ale capului, feţei şi organelor interne, retard mental şi tulburări comportamentale, dificultăţi de funcţionare şi de adaptare la viaţa cotidiană, cu manifestare pe parcursul întregii vieţi. formele de manifestare şi severitatea acestora pot varia de la individ la altul. sindromul alcoolic fetal poate fi prevenit prin abstinenţa de la alcool pe durata sarcinii.

Scopul campaniei este: formarea unor valori şi atitudini pozitive faţă de stilul de viaţă sănătos Şi stimularea schimbărilor pozitive în comportamentul legat de alcool.  

Grupurile ţintă ale campaniei din acest an sunt: gravidele, femeile care planifică o sarcină în viitorul apopiat, precum şi copiii şi tinerii sub 18 ani.

Sloganul campaniei este : „Nu merită să rişti!”.

Mesajul cheie pentru gravide este: Pentru gravide, nu există un tip de băutură alcoolică sau cantitate sigură de alcool care să poată fi consumate fără riscul unor efecte negative asupra sarcinii Şi dezvoltării fătului”.

Mesajul cheie pentru copii şi tineri  este: consumul de  alcool în copilărie  sau adolescenţă îţi poate afecta dezvoltarea sistemului nervos şi performanţele şcolare, relaţiile cu cei din jur,  comportamentul social şi sănătatea mintala”.

Campania este finanţată de către Ministerul Sănătăţii prin Programul Naţional de Evaluare şi Promovare a Sănătăţii. Suportul metodologic al campaniei este asigurat de Institutul Naţional de Sănătate Publică.

POSTER GRAVIDE 1

19. 06. 05

Miercuri, 5 iunie 2019, ALIAT (Alianța pentru Lupta Împotriva Alcoolismului și Toxicomaniilor), Institutul Național de Sănătate Publică (INSP) și Ministerul Sănătății organizează împreună cu DSP Sibiu Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool, cel mai amplu proiect de testare și prevenire a consumului riscant de alcool din țară. Locuitorii județului Sibiu sunt așteptați în unul dintre centrele locale să se alăture românilor din toată țara și să își evalueze, în doar 5 minute, nivelul de consum de alcool, prin aplicarea chestionarului AUDIT, alcătuit din 10 întrebări scurte.

Consumul dăunător de alcool reprezintă o problemă importantă de sănătate publică: România este pe locul 8 în Regiunea Europeană și pe locul 9 în lume la consumul de alcool pe cap de locuitor, cu 12,6 litri de alcool pur/locuitor/an, peste media Uniunii Europeane de 9.8 l, potrivit ultimului raport global al Organizației Mondiale a Sănătății din 2018. Astfel, Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool își propune să le ofere celor care se confruntă cu un consum riscant îndrumarea necesară pentru a evita viitoare probleme de sănătate, să permită o înțelegere mai clară a fenomenului consumului problematic de alcool existent la nivel național, precum și colectarea de date utile dezvoltării unor programe de prevenire eficiente.

”Suntem tentați să asociem consumul riscant de alcool cu problemele severe legate de abuz și dependență. Totuși problemele mari de mâine încep cu problemele mici de azi și, dacă reușim să depistăm problemele mici azi, putem să prevenim agravarea lor. Chestionarul AUDIT cuprinde 10 întrebări scurte, iar scorul obținut pe baza răspunsurilor îi indică respondentului dacă felul în care consumă alcool îi afectează sau nu sănătatea. Astfel, îndemnăm oamenii care consumă alcool, indiferent de cantitate sau de frecvență, să afle ce scor obțin, pentru a se cunoaște mai bine, pentru a afla din timp dacă se află sau nu într-o categorie de risc și pentru a beneficia de informații suplimentare despre cum să își protejeze sănătatea”, a declarat Dr. Eugen Hriscu, psihiatru și psihoterapeut cu experiență în adicții, Directorul științific al ALIAT.

Chestionarul AUDIT este un instrument științific de evaluare a consumului personal de alcool, dezvoltat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS) și utilizat în peste 190 de țări din lume, fiind cel mai de încredere instrument pentru diagnosticarea timpurie a unui consum riscant. Cu ajutorul acestuia, participanții la Ziua Națională a Testării Consumului Personal de Alcool vor putea, în doar 5 minute, răspunzând la 10 întrebări scurte, să își evalueze consumul de alcool și să evite astfel problemele de sănătate viitoare, cauzate de un consum dăunător. Harta locațiilor din țară în care se află centrele de testare poate fi accesată pe www.ziuaaudit.ro.

Evenimentul este derulat în cadrul campaniei Luna Națională a Informării despre Efectele Consumului de Alcool care va fi organizată de Ministerul Sănătății și se va desfășura pe tot parcursul lunii iunie, sub coordonarea locală a DSP.

Fiți alături de noi pe 5 iunie la Ziua Testării Consumului Personal de Alcool!

Harta locațiilor în care se află centrele de testare se actualizează constant și poate fi accesată pe www.ziuaaudit.ro.

19. 05. 30

Poster populatie ZMFT page 0001

În fiecare an, pe 31 mai, OMS împreună cu partenerii de pe glob celebrează Ziua Mondială fără Tutun (ZMFT). Campania reprezintă o oportunitate pentru creşterea gradului de conştientizare în rândul populaţiei privind efectele nocive ale consumului de tutun şi ale fumatului pasiv, precum şi pentru descurajarea utilizării acestuia sub orice formă. Campania cheamă la acţiune toţi factori decidenţi, susţinând politicile eficiente de reducere a consumului de tutun şi activarea tuturor sectoarelor implicate în lupta pentru controlul tutunului. În 2019, atenţia campaniei se îndreaptă către riscurile apariţiei şi dezvoltării bolilor pulmonare, cauzate de consumul de tutun şi de expunerea pasivă la fumul de tutun.

Tema ZMFT din acest an, Tutunul şi bolile pulmonare, focalizează pe impactul negativ pe care îl are fumatul asupra sănătăţii pulmonare, de la cancer până la bolile respiratorii cronice şi TBC.

Fumatul reprezintă principala cauză a cancerului pulmonar, responsabil pentru mai mult de 2/3 din decesele cauzate de acest tip de cancer la nivel global. Fumatul activ sau pasiv şi particulele inhalabile din ambientul căminului sunt principalii factori de risc pentru bronhopneumopatiile obstructive cronice (BPOC). Astmul, care limitează activitatea fizică şi contribuie la dizabilităţi este exacerbat de fumat; fumatul şi astmogenii ocupaţionali au fost singurele riscuri cuantificate pentru astm. Tuberculoza este agravată de fumat, acesta putând compromite eficacitatea medicaţiei specifice.

Pe glob, în 2015, 3,2 milioane persoane au decedat din cauza BPOC, o creştere de 11,6% faţă de 1990, în timp ce 400 000 de persoane au decedat din cauza astmului, o scădere de 26,7% faţă de 1990.

În Regiunea Euro-OMS, 650 000 de persoane mor anual, din cauza bolilor asociate tutunului, dintre care 79 000 în urma fumatului pasiv.

Parinti fumatori ZMFT page 0001

Copiii reprezintă segmentul de populaţie cel mai vulnerabil la expunerea fumului de tutun, în special în primii ani de viaţă, prezentând riscuri crescute pentru boli ale tractului respirator superior şi inferior.

În 2012, 1,7 milioane dintre decesele înregistrate în lume la copiii sub cinci ani au fost atribuite condiţiilor de mediu neadecvate. Dintre acestea, 570 000 au fost cauzate de infecţiile respiratorii. Circa 700 milioane de copii, adică jumătate din populaţia globală a acestei categorii, este expusă fumului de tutun din mediul înconjurător.

România raportează în anii recenţi o prevalenţă a fumătorilor curenţi (minimum o dată în ultima săptămână) de 27,2% din populaţia ≥15 ani în 2014, ceea ce o situează între statele europene cu nivel mediu al prevalenţei fumatului, în progres faţă de anii ’90 datorat alinierii la politicile anti-tabac promovate de UE.

Există diferenţe mari între genuri (40,8% la bărbaţi, faţă de 22% la femei). Cel mai recent studiu (Ancheta stării de sănătate prin interviu), realizat de Institutul Naţional de Statistică în 2014, semnalează faptul că 1/4 din populaţia rezidentă ≥15 ani fumează, 19,6% dintre acestia fiind fumători zilnici.

Tot în 2014, studiul Health Behaviour în School-aged Children (HBSC) a evidenţiat un consum curent de tutun (cel puţin o dată în ultima săptămână) în rândul elevilor cu vârsta de 15 ani împliniţi, de 19,3% la băieţi şi de 16,7% la fete, diferenţa procentuală între băieţii şi fetele cu această vârstă fiind mai mică în comparaţie cu elevii cu vârsta de 13 ani la care prevalenţa era de 9,6% la băieţi şi de 6% în rândul fetelor. S-a observat că procentul fumătorilor curenţi în rândul elevilor este în creştere odată cu înaintarea în vârstă, în special la fete.

În România 2017, numărul deceselor cauzate de bolile aparatului respirator a crescut cu 961 faţă de anul 2016; mortalitatea specifică a crescut de la 65,5 la 69,9/100 000 locuitori. Astfel, numărul deceselor prin BPOC se ridica la 6 231 (28,1/100 000 loc), notabil mai mare decât în 2016 – 5 916 (26,6/100 000 loc). Tot în 2017, numărul deceselor cauzate de tuberculoză era de 927 (4,2/100 000 loc), ceva mai mic decât în 2016 - 972 (4,4/100 000 loc).

FUMATORI ZMFT page 0001

19. 05. 28

In luna mai, Calendarul OMS marchează o serie de manifestări ce vizează unele din principalele probleme de sănătate publică la nivel mondial, și anume “Ziua Mondială de Luptă impotriva Hipertensiunii”, „Ziua Europeană împotriva Obezității”, „Ziua Mondială fără Tutun”.

Cu acest prilej, DSP Sibiu va organiza în zilele de 28 și 29 mai, între orele 9.00 – 13.00, o acțiune publică de promovare și informare, în colaborare cu elevii Școlii Postliceale Sanitare „Hygeia” Sibiu, acțiune ce va consta în: măsurarea tensiunii arteriale, determinări ale glicemiei și colesterolului, distribuire de materiale informativ-educaționale. Manifestarea va avea loc în Parcul Astra, în fața sediului instituției.

19. 05. 27

Poster tineri SELIC

Campania Săptămâna Europeană de Luptă împotriva Cancerului (SELIC) are loc între 25 şi 31 mai în fiecare an şi se încheie cu Ziua Mondială Fără Tutun în data de 31 mai. Fumatul este de departe cea mai importantă cauză de cancer care poate fi prevenită.

În perioada campaniei, factorii politici europeni şi publicul larg se angajează în diferite activităţi legate de sensibilizarea cu privire la prevenirea cancerului, accesul la tratament şi sprijin pentru pacienţii şi supravieţuitorii cancerului. Cel puţin o treime din cancerele frecvente sunt prevenibile.

În România, scopul campaniei este să crească nivelul de conştientizare al populaţiei în privinţa modalităţilor prin care putem preveni cancerul, prin intermediul alegerilor pe care le facem.

Sub sloganul „Şi cancerul poate fi prevenit!”, campania naţională Săptămâna Europeană de Luptă împotriva Cancerului îşi propune să crească nivelul de conştientizare asupra riscurilor de apariţie a cancerului şi să promoveze CODUL EUROPEAN ÎMPOTRIVA CANCERULUI, în cadrul tuturor activităţilor şi prin toate mijloacele disponibile.

Tema campaniei pentru anul 2019 este „Tinerii de astăzi previn cancerul prin obiceiuri sănătoase”.

Aspecte cheie despre cancer:

  1. 9,6 milioane  de persoane mor prin cancer în fiecare an;
  2. Cel puţin o treime din cancerele frecvente sunt prevenibile;
  3. Cancerul este a doua cauză de deces în lume;
  4. 70% din decesele prin cancer apar în ţările slab-spre-mediu dezvoltate;
  5. Până la 3,7 milioane vieţi pot fi salvate anual prin implementarea cu resurse adecvate a strategiilor deprevenire, depistare precoce şi tratament al cancerelor;
  6. Costul economic anual al cancerului este estimat la 1,16 trilioane de dolari.

În România, Campania Săptămâna Europeană de Luptă împotriva cancerului este coordonată de Ministerul Sănătăţii prin Institutul Naţional de Sănătate Publică.

Poster scoli SELIC